Zonnepanelen

Spanje als voorbeeld (uit:”when trucks stop running”, Alice Friedmann pagina 23 – 28)

Langzamerhand begint de olie ‘op’ te raken (we kunnen er steeds moeilijker bij). We zien dat nu ook de EROI van olie begint te kelderen van ooit 100:1 naar steeds lagere waarden. En EROI is een heel belangrijke maatstaf óf de energie welke we ergens in stoppen, lager is dan de energie welke we ervoor terugkrijgen. Hoe dichter de EROI bij 1:1 komt, des te minder energie we ‘winnen’ met het produceren ervan. We moeten helemaal voorkomen dat we een negatieve EROI krijgen, want dan kost het ons meer energie dan we uit de grondstof halen.

https://www.pexels.com/search/?q=spain%20renewable%20energy%20solar

Spanje wordt gezien als een goed voorbeeld hoe zonne-energie kan worden opgewekt. Het land staat bekend om zijn vele zonne-uren, hoge temperaturen en warme klimaat. Positieve factoren voor een hoog rendement uit zonnepanelen. Je zou een hoge EROI verwachten, zeker in een land als Spanje.

Het onderzoek werd uitgevoerd door Prieto and Hall. Hun onderzoek bevatte gegevens welke door geen enkel ander onderzoeksteam mee werd genomen in de studie. Ze onderzochten 50.000 grote, goed werkende installaties in Spanje onder de meest optimale omstandigheden opererend. Onderzoeker Prieto heeft zelf meegewerkt aan het bouwen van diverse installaties in Spanje, en kon daarbij dus zijn eigen bouwprojecten gebruiken bij de berekeningen. Tijdens die bouw kon hij álle factoren meerekenen die van invloed zijn op de EROI (Energie Return on (energie) Invested). Hij kwam tijdens de eerste berekeningen uit op een EROI van slechts 1:2.45 Zelfs al zouden de panelen 100% efficiëntie gaan halen, werd de EROI slechts 1/3 verbeterd

Zijn onderzoek heeft hij samengevat in een boek, en bij het publiceren van het boek kwam hij tot de ontdekking dat de EROI zelfs negatief uitkwam, doordat hij de energie uit werk (arbeiders) en de energie die nodig is om het elektriciteitsnetwerk te stabiliseren niet had meegenomen in zijn eerste onderzoek.

Zolang we olie hebben, kunnen we er mee doen wat we willen. Maar omdat we merken dat het schaars begint te worden kunnen we beter zorgen dat we het zo goed mogelijk gebruiken. Dat we er zoveel mogelijk energie uit halen, in plaats van het te verkwanselen aan projecten die er op papier mooi uitzien, maar die in de praktijk een zo lage energieopbrengst heeft dat we er helemaal niet aan moeten beginnen.

Oh: uit zonne-energie kunnen we alleen elektrische energie halen. Olie bevat zoveel meer componenten welke NODIG zijn om deze economie draaiende te houden, daar kan een component als elektriciteit nooit een bijdrage aan leveren. Ik noem asfalt, kunstmest, cement, plastics. Producten welke hard nodig zijn in onze wereld, maar waar elektriciteit geen rol in heeft.

Alles over EROI of EREOI vind je hier

Het boek van Prieto, P en Hall, C.A.S: “Spain’s photovoltaic revolution” uitgeverij Springer, New York